Interview met Nina (27 jaar) deelnemer PROUD

 

Leven met ADHD

Zou je je voornaamste symptomen kunnen beschrijven?

Wat ik zelf als lastigste ervaar is het aangaan van vriendschappen. Omdat ik erg gevoelig ben voor mensen en situaties ervaar ik dingen soms als heftiger. Ik moet me om die reden erg aanpassen in elke nieuw situatie. Daarnaast loop ik cognitief achter op leeftijdsgenoten wat ik met name op emotioneel vlak merk.

Een ander symptoom is het hebben van wisselende perspectieven wat relativeren moeilijk maakt. Ik kan hierdoor moeilijk in de toekomst kijken. Verder heb ik geen geduld en kan ik me moeilijk concentreren, wat vooral op werk een probleem is. Soms kan ik me niet concentreren maar moet een bepaalde taak toch af. Dit is soms echt een gevecht. Omdat ik slimmer ben dan gemiddeld kan ik gelukkig veel compenseren op momenten dat ik me wel goed kan concentreren. 

Heeft ADHD een invloed op jouw leven, zo ja hoe? (werk, vrienden/relatie, hobbies)

Mede door de bovenstaande factoren heeft het zeker een invloed op mijn dagelijks leven. Het is lastig om nieuwe vriendschappen te vormen en op werk kan het lastig zijn op momenten dat ik me niet kan concentreren. 

Wat is een positieve invloed van ADHD op jouw leven?

Er zijn zeker ook positieve invloeden, alleen is het jammer dat die vaak van kortere duur zijn. Zo kan ik bijvoorbeeld erg enthousiast zijn. Ik kan gemakkelijk mensen inschatten en hierdoor heb je aan mij een goede vriend. Daarnaast ben ik erg creatief en heb ik een goed ruimtelijk inzicht, wat ik beide goed kan gebruiken tijdens mijn werk.

Welke behandelingen heb je voor ADHD gehad? Waren deze effectief hoe?

Ik heb anderhalf jaar intern gezeten op een speciale groep voor mensen met adhd en/of autisme. Hier kwam ik in eerste instantie voor iets anders, maar daar kwamen ze erachter dat ik adhd heb. Hier heb ik dan ook een SOVA training gevolgd om te leren hoe met anderen om te gaan en ook om zelfstandiger te worden.

Vanaf mijn 16e slik ik medicatie, ik ben een aantal keer overgestapt van medicatie soort. Veel medicatie werkte niet voor mij en hierdoor heb ik er een heleboel uitgeprobeerd, zelfs antidepressiva is voorbij gekomen. Uiteindelijk ben ik overgestapt op (kortdurende) Stratera en dit bevalt goed. Dit gebruik ik wel alleen op momenten dat het nodig is.

Deelname aan de studie

Hoe ben je bij deze studie gekomen?

Ik zoek regelmatig informatie op over adhd, om zo op de hoogte te blijven. Dit keer was ik geïnteresseerd in comorbiditeit en neurodiversiteit en via die zoektermen kwam ik, eigenlijk toevallig, op jullie website terecht.

Wat was voor jouw de trigger om mee te doen aan dit onderzoek?

Het is goed dat er onderzoek wordt gedaan naar dit soort onderwerpen. Het is belangrijk dat er meer bekendheid komt over ADHD om zo mensen beter te kunnen helpen. Ik vind het belangrijk om me daar voor in te zetten en daar aan mee te kunnen werken. Zolang er geen totale kennis is over ADHD zal er niets gaan veranderen. Daarom zijn onderzoeken zoals deze zo belangrijk.

Wat waren je verwachtingen?

Eigenlijk had ik geen verwachtingen. Ik ging er neutraal in omdat ik niet al vooraf beïnvloed wilde zijn.

Welke interventie heb je gedaan, en wanneer?

Lichttherapie, van 18 oktober 2018 tot 10 januari 2019

Wat vond je positief en wat vond je negatief aan de interventie?

In het begin vond ik de therapie erg lastig. Het was heel erg wennen om ’s-ochtends een half uur stil te zitten. ’s-Ochtends ren ik vooral op en neer en ben ik snel afgeleid. Ik had moeite om op 1 plek te blijven zitten. Uiteindelijk heb ik dit probleem met mijn coördinator besproken en kreeg ik de tip om het licht ’s avonds naast het bed te zetten zodat ik de lamp in de ochtend kan aanzetten, rechtop in bed kan gaan zitten en zo rustig kan ontwaken met de lamp aan. Deze manier werkte voor mij erg goed. Op een gegeven moment raakte ik gewend aan het ritme en lukte het me goed om de therapie 6 keer per week te volgen. De zaterdagen sloeg ik vaak over in verband met een ander ritme in het weekend.

Heeft de interventie effect gehad?

Het heeft zeker positieve punten. Het grootste verschil dat ik heb gemerkt is dat je echt ritme ontwikkeld, een natuurlijk slaap/waak ritme. De eerste paar dagen hadden juist een negatief effect, ik kreeg er een ochtendhumeur van. Dit stond natuurlijk ook in de gebruiksaanwijzing. Deze bijwerkingen trokken weg na een paar dagen.

Ga je thuis verder met de BLT?

Ik zou zelf geen lamp aanschaffen. Achteraf gezien denk ik dat ik meer gebaad was bij de bewegingstherapie omdat ik erg slecht kan stilzitten zonder doel. Wat de lichttherapie me gebracht heeft is een goed slaap-waak ritme.

Wat vond je van de polsband en de app?

Van te voren was ik geïnformeerd over de polsband en hebben de onderzoekers mij uitgelegd dat het dragen van de polsband in het begin wat vervelend kon zijn. Dit heb ik niet zo ervaren, ik heb er namelijk geen last van gehad. Het enige waar ik aan moest wennen was het ’s nachts dragen van deze polsband.

Verder was de app heel duidelijk en gemakkelijk in gebruik. Al ben ik de telefoon wel eens vergeten mee te nemen waardoor ik terug moest fietsen.

Zou je anderen aanraden mee te doen aan deze study? Waarom wel/niet?

Ik zou het mensen aanraden als ze het interessant vinden. Doe het vooral voor jezelf en niet voor anderen!